torsdag 8 mars 2012

"we hereby respectfully request you let us handle our own matters"

Jag har sett hur många på Facebook kommenterar och grimaserar över Kony (2012-hypen).
Men vad händer bara för att vi gör det? Jag har avsiktligt valt att inte kolla på klippet för jag kan redan tänka mig hur det ser ut. Eftersom jag vet vem den där jävla tyrannen Kony är, och jag behöver inte se det på ett youtube-klipp på Facebook. Det finns förövrigt tillräckligt med Hollywood-trams-filmer om krig och elände och vad hjälper det folket i Uganda att det görs sånna filmer? - som det läggs miljontals dollar på..

Här, är en blogg och ett inlägg skrivet av en medborgare i Uganda, en engagerad man som förstår sig på Uganda, Ugandas folk, Ugandas historia och som vill förändra Ugandas framtid, - som vänligt men bestämt avråder oss från att engagera oss i deras problem. Som förstår varför vi gillar och kommenterar filmklipp, men också ställer det i ett annat ljus.

Jag förstår honom, och jag förstår samtidigt alla oss i väst som sprider filmerna och hemskheterna, men borde vi inte lyssna på någon som verkligen förstår.

vad kollar du på?


Här, kan man även skriva på IC's (invicible children) lista, "to help us bring kony to justice in 2012."
Om man tror att det hjälper att att jag, lilla jag skriver på en lista för att stoppa en man som har härjat och plågat flera länder under 25år..


Han har även fler underbart välformulerade
 inlägg om situationen i Afrika där 
han förklarar synen på wannabe-do-gooders?

Inga kommentarer: