måndag 23 augusti 2010

Val2010

Snart är det val, och jag är spänd!
Jag tycker att det är mycket, eller ja, iallafall en del, som behöver ändras, och jag vet inte om jag vill gå in på vad jag tycker är dåligt eller bra med regeringen som den ser ut idag, men, de rika vinner ju, och "arbetarklassen" och de som av olika anledningar inte kan jobba förlorar.. eller? 

Var det någon som såg dokumentären i Uppdrag Gransking-Sommar, om kvinnan som tillsut tog sitt liv för att hon inte fick hjälp när hon verkligen, verkligen behövde det?
Det får en verkligen att tänka till, ska det vara såhär? Är det rätt eller fel? Vems rätt eller fel är det? Vad kan regeringen ändra för att det inte ska behöva vara såhär, och måste vi isåfall byta regering?
Kolla avsnittet här: Uppdrag Granskning - SVT Play 
bara första meningen från försäkringskassan gör mig upprörd, "nu sitter vi här i skarpt läge och såhär är det, jag kan inte läsa utan glasögon" Nej men sätt på dig glasögonen då för tusan!

Jag gjorde ett test här: DN - Kolla var du står inför valet
och enligt testet är jag miljöpartist, det var vad jag röstade på i senaste valet. men vi får se. Jag tycker det är intressant och jag håller mig uppdaterad runt partierna för att se vilka frågor som intresserar mig och dem, och vad jag tycker är bra/dåligt i deras debatt.

Jag måste ju se till vad de tycker är viktigt i frågorna som jag tycker är viktiga, och sådant som berör mig, tillexempel utbildning, eftersom jag ska läsa 3år till, och sen också vad de tycker om arbetetsområdet som jag efter de här 3åren kommer att arbeta inom..

nåja, sånt här kan man man diskutera i evighet, och det tänker jag inte göra.
Det här var bara en av de tusen frågor som dyker upp i min tänkande och fundersamma vardag.

Men! Jag tycker att alla som kan, ska rösta, för jag tycker inte man kan sitta och klaga över hur saker och ting fungerar, om man själv inte gjort det lilla man kan för att försöka förändra det..


Tjingeling!

Inga kommentarer: