tisdag 23 mars 2010

  • Min lunch

    • skär upp bacon i bitar, småbitar om man vill de, längder om man vill de (mina delade jag i ca 5cm längder)
    • stek baconet lätt, inte så det blir bränt, bara sådär alldeles lagom.
    • koka broccolin, i sisådär 7-8 min, sådär så den blir mjuk.
    • smält ca 50g margarin, eller 0.5 dl om det är flytande, i en kastrull, blanda ner 2 msk mjöl, rör ihop.
    • tillsätt 4 dl mjölk, lite salt, lite peppar, (svart eller vit efter smak) ha i muskot, efter smak, (jag rev ner ca en halv muskotnöt) och pressa i 1-2 vitlöksklyftor.
    • koka upp såsen under omrörning. 
    • ta sen av kastrullen från plattan och blanda ner den kokta broccolin, jag klippte den i småbitar först.
    • kör såsen+broccolin med stavmixer så det blir en jämn, mjuk härlig sås.

    Häll såsen över valfri pasta o strö över baconet.
    sen kan man krydda efter smak eller kanske ha lite parmesan på :)

    Det var min lunch!

3 kommentarer:

Mats sa...

Mumsigt! Det får du bjuda på när jag kommer hem!

Elin sa...

Kan ja välle ! ♥

tilda sa...

kanske man borde prova sen när jag har förätit mej på carbonara :P