måndag 25 februari 2008

18.59

jag gick upp och kollade på Oscarsgalan inatt och det var precis så bra som jag hade förväntat mig och som det alltid varit.
Det är så mysigt och gå upp o sätta sig med täcket och kuddarna^^
Var tvungen att tvinga mig själv till sängen efter halva tiden annars hade jag aldrig orkat upp till jobbet imorse.

Oscarsgalan är bra och allt men jag började fundera lite när jag satt här inatt.

Jag älskar film, och jag förstår att det kostar mycket pengar att göra en bra film, ljudet ska fixas och specialeffekterna ska vara riktigt snygga, men skådespelarna..
De får så offantligt mycket pengar för att vara med i filmerna..
- De får göra det de älskar mest av allt och säkert drömt om hela livet men jag måste säga att jag tycker att de får lite för mycket lön för mödan.
De jobbar säkert jätte hårt för att göra sitt bästa och göra en bra film, för att jag sen ska kunna sitta i 90 min. och drömma och fantisera mig bort.

men alla de läkare, poliser, lärare, ambulanssjukvårdare mm. som jobbar lika hårt för att hålla mig vid mitt verkliga liv när det verkligen behövs, eller som någon gång har lärt oss att skriva och läsa?

eller alla undersköterskor som stressar runt med både mediciner och folks mat, och som hjälper folk med att duscha, kissa och bajsa?
De får nog också kämpa ganska hårt under en dag för att hinna med alla patienter. Underbemmannade som de är på de flesta arbetsplatserna.

Det finns ju uppenbarligen pengar och tillgångar i massor i världen.
kan man inte se till att dela upp det lite bättre, och lite mer realistiskt, jag vet iaf. att när jag någon gång behöver hjälp med ovanstående så vill jag ha en nöjd och glad "hjälpreda" som tycker att hon/han också får lön för mödan.


jag tycker det är viktigare att man tar ett par miljoner och tex. lägger på mat till barn som svälter.. istället för att göra en extra film varje år.


Det finns för mycket idiotiska exempel på arbeten där jag tycker att det är alldeles för mycket underbetalt.

eller överbetalt...

Det var bara en liten tanke jag hade som jag skulle kunna ge exempel på och pladdra om i evigheter, men får nog lämna det här.

för tillfället iaf.

2 kommentarer:

Anonym sa...

du har så rätt elni värför ska vissa få över flera hundra tusen i månadslön innan skatt? sjukt lr vaad! . man är inte avansjuk men varför ska dom få & inet andra som sliter hårt? . ne mer rättvisa!!!!! Pöössss virreee

Elin Wahlgren sa...

hejja hejja för rättvisan!
du har så rätt.
skulle jag ha mkt pengar så skulle jag köpa på mig mkt mat och åka ner till fattiga länder och dela ut maten till de som behöver. även om inte det är en lösning som kan pågå för jämnan så är det en god gärning. och samtidigt ger man sig själv kunskap och egna livserfarenheter! :)